נסיגת חניכיים בגיל צעיר

החניכיים הן הרקמות הרכות אשר נמצאות סביב השיניים ומשמשות חלק ממערך האחיזה של השן. במקרים של מחלות חניכיים, טראומה על רקע צחצוח או פגיעה מכנית בחניכיים, כאשר מתרחשת ספיגה של העצם מתרחשת במקביל גם תופעה של נסיגת חניכיים. מכיוון שנסיגת חניכיים היא תהליך פרוגרסיבי אשר מתקדם בהדרגה במשך הזמן, יש חשיבות רבה לאבחון וזיהוי הבעיה. בין אם מדובר על נסיגת חניכיים בגיל מבוגר ובין אם מדובר על נסיגת חניכיים בגיל צעיר, רק רופא שיניים מקצועי מומחה יכול לאבחן ולומר האם הנסיגה היא תוצאה של הזנחה של בריאות הפה, צחצוח לא מוקפד, עישון ועוד או שמדובר על מחלת חניכיים. הפתרון אשר מוצע לנסיגה המדוברת תלוי למעשה אבחון ועל כן יש חשיבות רבה להיוועצות עם מומחה מחלות חניכיים.

מהם הגורמים לנסיגת חניכיים בגיל צעיר?

כמו בגיל מבוגר גם בגיל צעיר נובעת נסיגת חניכיים בעיקר מאי הקפדה על היגיינת הפה. יחד עם זאת, בגיל צעיר לרוב יש טריגרים אשר מהווים גורמים אשר מזרזים את הצטברות הנזק:

ראשית כל, התחלה מאוחרת של צחצוח שיניים עלולה לגרום לנסיגת חניכיים. את השיניים יש לצחצח עם בקיעת השן הראשונה והורים רבים דוחים את הקניית הרגל צחצוח שיניים והקפדה עליו כבר בשנה שנתיים, מה שיכול להתחיל כבר את תהליך הדלקתיות בחניכיים ותחילת נסיגת חניכיים בגיל צעיר.

גורם נוסף הוא שלב התחלפות שיני חלב בשיניים קבועות. השלב שבו מתחלפות השיניים עושה אי סדר מסוים בקשת השיניים. חוסר של שן, צפיפות עד עד כדי טיפוס שיניים זו על זו, התנדנדות של השן, כל אלה גורמים לקושי בצחצוח והקפדה על ההרגלים עד כדי התפתחות של דלקת חניכיים וממנה גם נסיגת חניכיים.

גורם נוסף הוא מחלות חניכיים. גם בגיל צעיר יכולה להתפתח מחלת חניכיים וזאת ללא קשר להרגלי הצחצוח. מחלת חניכיים חמורה תגרום להתפתחות כיס עמוק בחניכיים ונסיגה. המחלה המדוברת צריכה להיות מזוהה ומטופלת בשלב מוקדם מאוד וזאת בכדי שלא לגרום נזק בלתי הפיך של נסיגת חניכיים בגיל צעיר והתרופפות של השיניים עד הנפילה שלהן.

גורם נוסף הוא שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות אשר יכולים לגרום לרגישות רבה יותר של החניכיים והתפתחות דלקת שיכולה ללא טיפול להביא לנסיגת חניכיים.

גורם נוסף הוא טיפול אורתודנטי. בכדי למנוע בעיות רבות בפה לרבות בעיות חניכיים יש צורך בטיפולים אורתודנטיים מתאימים במקרה הצורך. יחד עם זאת, לעיתים גשר בשיניים המהווה טיפול אורתודנטי נפוץ בגילאים צעירים, מקשה על צחצוח השיניים בצורה תקינה ועל כן בזמן הטיפול האורתודנטי חשוב מאוד להיבדק אצל רופא מומחה ולוודא שלא מתפתחת מחלת חניכיים שיכולה לגרום לנסיגת חניכיים.

כיצד מטפלים בנסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים גורמת לחשיפה של שורש השן שאמור להיות מוגן על ידי החניכים והחשיפה המדוברת גורמת לרגישות השיניים לשינויי טמפרטורה בחלל הפה וגורמת לפגיעה באיכות החיים ככל שהנסיגה מדרדרת והרגישות עולה. כמו כן, החשיפה יוצרת מראה שיניים ארוכות ולא ישרות ופוגעת במראה האסתטי. אם מדובר על נסיגת חניכיים אשר נגרמת כתוצאה ממחלת חניכיים יש צורך לטפל בראש ובראשונה במחלה וזאת כדי להפסיק את ההידרדרות שלה ולהימנע ממקרים של אובדן שיניים.

במידה והנסיגה היא בשלב התחלתי, טיפול הקצעת שורשים אשר כולל ניקוי עמוק המתבצע על ידי רופא מומחה תחת הרדמה מקומית, יהווה פתרון הולם. במהלך הטיפול יתבצע ניקוי של שורש השן החשוף לכיס החניכיים ושל רקמות החניכיים וזאת בכדי להסיר אבנית תת חניכית ורקמת חניכיים דלקתית.

כאשר הנסיגה היא בשלב מתקדם ניקוי עמוק לא יספיק ויידרש טיפול כירורגי מקומי של השתלת חניכיים.

חדשות נוספות

יצירת קשר