מהם דיני הירושה וצוואה?

היכרות עם דיני הירושה וצוואה צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של כל מי שמעוניין למצות את הזכויות המלאות שלו ושל בני משפחתו. במאמר הבא נרחיב על התחום המשפטי ונסביר עם מי מתייעצים בכל דילמה או התלבטות

משרד המשפטים בישראל אחראי בין היתר על האופן שבו מותר על פי החוק לחלק צוואה או ירושה. מבחינת משרד המשפטים וגופי האכיפה והחוק, עריכת צוואה היא בפועל הכלי הכי בטוח שבו אפשר להשתמש על מנת לדאוג לחלוקת העיזבון על פי הרצון של הנפטר. לכן מכירים בישראל בסוגים שונים של צוואות, כאשר על הביצוע שלהן מופקד הרשם לענייני ירושה מטעם משרד המשפטים. במידה ואתם לא מוצאים את כתב הצוואה פנו למשרד חקירות לעזרה באיתור ירושה.

 

כל מה שצריך לדעת על צוואה

צוואה היא כלי מוכר מאוד גם בארץ וגם בעולם. לפי דיני הירושה וצוואה, מגדירים אותה בתור הצהרה בכתב שאמורה להוות מסמך משפטי. מהרגע שבו קובעים מסמך משפטי כזה, ניתן להשתמש בו על מנת להסדיר את חלוקת הרכוש של אדם לאחר מותו.

עם זאת, כאן המקום להזכיר שלפי דיני הירושה וצוואה יש לא פחות מארבעה סוגים שונים של צוואות. לכן הדבר החשוב הוא להכיר את ההבדלים בין סוגי הצוואות, על מנת לוודא שזו שאותה מנסחים אותה בקנה אחד עם המטרות שאותן רוצים להשיג.

 

הבדלים בין סוגי צוואות

הסוג הראשון והשכיח של צוואה הוא צוואה בכתב יד. לשם השוואה, יש גם אפשרות לנסח צוואה בפני עדים או להעדיף צוואה בפני רשות. במידה והמצווה לא כשיר פיזיולוגית או קוגניטיבית לנסח את הצוואה בכתב, ניתן גם לקיים אותה בעל פה ובתנאים מסוימים.

למעשה, לפי דיני הירושה וצוואה צריך וחובה לקיים את כל הצוואות על פי קריטריונים ספציפיים בלבד. קריטריונים אלו נותנים לכל צוואה את המעמד שלה ובמידת הצורך אפשר גם להשתמש בהם על מנת להשוות בין סוגי ירושות.

 

המלצות על עריכת צוואות

ההמטרה העיקרית של היכרות עם דיני הירושה וצוואה צריכה להיות מיצוי הזכויות המלאות של כל בן משפחה. בשביל להשיג את המטרה הזו, מומלץ ע״י חדשות עשר למשל לערוך צוואה בקרב ידועים בציבור ולא לוותר עליה גם אם מעוניינים לבצע פיצול של הירושה, להגדיר זכויות ברכוש או לנהל את מערכת היחסים בין בני זוג גרושים או פרודים ומשפחות שבראשן הורה עצמאי.

בכל מקרה ועל אף המורכבות של דיני הירושה וצוואה, החדשות הטובות הן שיש עורכי דין צוואה כמו אמיר עזר שמתמחים בנושא וזמינים לציבור .

חדשות נוספות

יצירת קשר