איך ריהוט רחוב עוזר להתחדשות העירונית?

ריהוט רחוב נראה לנו הרבה פעמים כמו דבר מובן מאליו, אבל קשה לדמיין איך היו נראים רחובות העיר בלי ספסלים, ציליות או מתקני משחק לילדים. ריהוט רחוב מייצר מרחב עירוני מזמין ונעים, והופך אותו לבטיחותי ונוח גם עבור ילדים, קשישים ובעלי מוגבלויות. לא פלא שמדובר במאפיין חשוב בתהליכי התחדשות עירונית

 

ריהוט רחוב הוא שם כולל לרהיטים שמוצבים במרחב הציבורי, לטובת כלל האוכלוסייה – ספסלים, שולחנות פיקניק, פרגולות וגם ברזיות ומתקני משחק לילדים. לריהוט רחוב יש תפקיד חשוב כשזה מגיע להתחדשות עירונית, כי הוא מסייע ליצור מרחב ציבורי מזמין ואיכותי יותר, שעונה לצרכים של אוכלוסיות מגוונות, החל מילדים בגיל הרך ועד לקשישים.

הרחוב כמקום שנעים לשהות בו

בתהליכי התחדשות עירונית, כמו פינוי בינוי למשל, יש מחשבה לא רק על בנייני המגורים עצמם אלא גם על המרחב שביניהם. מרחב עירוני מוצלח הוא כזה שמשלב בין פונקציות שונות, כמו מגורים, מסחר ופנאי, בצורה שהופכת את השהייה במרחב הציבורי לנעימה. ריהוט רחוב עוזר להגיע למטרה הזאת בכך שהוא הופך את הרחוב למקום שאפשר לשהות בו למטרות פנאי, במקום לכלי פונקציונאלי שמשמש רק למעבר נוח ממקום אחד למקום אחר.

הצבה של ספסל רחוב, מתקני משחק לילדים, ברזיות וציליות הופכת את המרחב העירוני לשימושי ונעים עבור תושבי האזור, וכך גם תורמת להעלאת הערך של הנכסים באזור.

משכונה לקהילה

אחד מהיתרונות הגדולים במגורים הוא שבעיר הכול קרוב – כולל השכנים. עם זאת, המגורים בבנייני דירות יוצרים לפעמים תחושה של בדידות וניתוק. הצבה של ריהוט רחוב כחלק מתהליך של התחדשות עירונית יכולה לסייע ליצירת מפגשים בין תושבי המקום – בין אם מדובר על הצבה של מתקני משחק לילדים, שולחנות פיקניק או שולחנות שמיועדים למשחקי שח-מט. גם הצבה נכונה של ספסלים ועיצוב של אזורי ישיבה מוצלים יכולה לספק מקום למפגשים ספונטניים, וליצור תחושה של קהילתיות בשכונה.

משרת ילדים וקשישים

תהליכי התחדשות עירונית מערבים גם מחשבה על אוכלוסיות חלשות יותר, כמו ילדים, בעלי מוגבלויות וקשישים. מדובר באוכלוסיות שיכולת ההתניידות העצמאית שלהן היא מוגבלת, ומרחב עירוני מעוצב היטב הוא כזה שמשרת גם אותן. ספסלים נוחים ומוצלים הם מאפיין חשוב של רחוב שמותאם לקשישים ובעלי מוגבלויות: הם מספקים להם מקום מפגש וגם נקודות נעימות לעצירה ולמנוחה במקרה הצורך. בדומה, הצבת מתקני משחק בטיחותיים באזורים מוגדרים, עם הצללה וברזיות בקרבת מקום, הופכת את המרחב למזמין יותר עבור ילדים.

חדשות נוספות

יצירת קשר